close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Wtorek, 2019-07-16

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8163721, ilość odsłon: 64873353
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
Sobota nad morzem. (111)
2019.07.23 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (26459)
2019.07.16 Katowice. Dyżur psychologa (26011)
Oczami Nowicjuszki (6584)
Do trzech razy sztuka czyli ... (7729)
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2019 (21309)
Spostrzeżenia z życia transki (11923)
Trans Sylwester w Tęczówce (18749)
2018.11.24 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (21876)
2018.09.7-9 - Plenerowe Trans Party (32636)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (699935)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (600357)
Strony prywatne (375320)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (326422)
Zakupy za granicą (291970)
Wiązanie krawata (271651)
Jaka fryzura? (235725)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (234684)
Zakupy w Polsce (225714)
Zestawienie rozmiarów obuwia (221997)
...więcej...

Powrót do: Zjawiska

Muxe raz jeszcze
Liczba wyświetleń: 5562


W skrócie:Piją piwo, rządzą krajem i są symbolem szczęścia Te kobiety piją piwo, rządzą krajem i są symbolem szczęścia dla swoich rodzin. Pod ich pięknymi sukniami nie kryją się jednak przedstawicielki płci żeńskiej. Tak naprawdę to mężczyźni, którzy tylko wyglądają jak kobiety. O co tutaj właściwie chodzi?

Do artykułu dodano 12 komentarzy. Pokaż komentarze.


Wspaniałe diwy, które widać na zdjęciach w galerii, nie definiują się poprzez żadną z płci. Mówią o sobie po prostu Muxe. Gdy w większości innych państw świata, osoby homoseksualne przeżywają piekło, są poniżane, zastraszane i nieakceptowane przez społeczeństwo, w małym meksykańskim mieście Juchitan de Zaragoza są uwielbiane, podziwiane i stanowią wręcz dla wszystkich istne błogosławieństwo. Każda rodzina marzy o tym, aby choć jeden syn chciał zostać Muxe... Nicola Okin Frioli - fotograf z Meksyku - postanowił zbadać to niezwykłe zjawisko i poznać przedstawicielki grupy Muxe osobiście. Wykonał im przepiękne portrety, na których widać, że nie są one pod żadnym względem zawstydzone tym, jak wyglądają i kim są. Wręcz przeciwnie. Patrzą na nas spojrzeniem dumnym, poważnym, ale jednocześnie niezwykle urokliwym.



Muxe to specyficzna grupa osób - o genetycznej płci męskiej i psychicznej płci żeńskiej - transgenderycznych lub transseksualnych z meksykańskiego stanu Oaxaca (w szczególności z miasta Juchitan de Zaragoza). Jest ich ponad 3000 i są dumą swojego kraju.  Kobiety w Juchitan de Zaragoza są bowiem wyżej cenione i bardziej uprzywilejowane niż mężczyźni, co związane jest z przetrwaniem typowego dla kultury zamieszkujących ten rejon Zapoteków ustroju społecznego zbliżonego do matriarchatu.



według jednego taksówkarza, z którym Nikola miał okazję porozmawiać w trakcie realizacji swojego projektu, w każdej rodzinie jest przynajmniej jeden Muxe.  "To szczęście dla homoseksualisty urodzić się w Juchitanie. Muxe ubrane w swoje przepiękne, kolorowe suknie w tradycyjnym styluTehuantepec Isthmus, z dumą chodzą po ulicach miasta.



jeden z mieszkańców tak wypowiada się na temat istnienia Muxe:  "Dzięki Bogu, że w każdej rodzinie jest jedna taka osoba. Są jak kobiety, ale pracują jak mężczyźni. Gotują, sprzątają i ponad wszystko, zajmują się domem i starzejącymi się rodzicami. Wszyscy synowie, gdy się żenią, na zawsze opuszczają dom rodzinny." 



"Jedna kobieta zaakceptowała, że jej syn jest Muxe. Chwilę potem wygrała na loterii. To dla mieszkańców miasta prawdziwe błogosławieństwo posiadać w domu członka tej grupy. Każdy powinien zaakceptować ich takimi, jakimi są, w każdym miejscu, w jakim się pojawiają." 



Carlos Lopez Toledo, członek magistratu, tłumaczy, że kiedy rodzina uświadomi sobie, że jej dziecko ma skłonności homoseksualne, zaczyna je traktować jako kogoś wyjątkowego i wspierać tendencje do zachowania się w sposób kobiecy. 



"Wielu z nas funkcjonuje jak Muxe, ponieważ nasi rodzice w taki sposób nas ukierunkowali." - mówi Felina, 36-letnia Muxe, właścicielka salonu piękności.  "Nie jestem ani kobietą ani mężczyzną. Jestem Muxe, a na świecie jest miejsce dla każdego." 



27-letnia Mistica szyje tradycyjne meksykańskie suknie: "Kiedy byłam dzieckiem, miałam w zwyczaju bawić się z moimi siostrami. Przebierałam się za dziewczynkę i malowałam się. Moja mama, gdy to widziała, była bardzo szczęśliwa. 



Powtarzała wtedy, jak bardzo chciałaby mieć syna Muxe. Mój ojciec nie zaakceptował tego w pierwszej chwili. Zdecydował, że zawiezie mnie na farmę, gdzie pracowali moi bracia. Gdy tylko tam dotarłem, od razu pobiegłem zbieraćkwiaty...



Uważa się, że termin Muxe pochodzi od hiszpańskiego słowa mujer (kobieta) i jest derywacją fonetyczną, której Zapotekowie zaczęli używać w wieku XVI. Od czasów prekolumbijskich Zapotekowie uważali Muxe za trzecią płeć, ani lepszą ani gorszą od mężczyzn i kobiet, lecz inną. Niektóre Muxe tworzyły związki monogamiczne z mężczyznami, inne żyły w grupach, a jeszcze inne żeniły się z kobietami i miały dzieci.



Należy zauważyć, że doniosłe znaczenie w kulturze Zapoteków ma ustrój społeczny podobny do matriarchatu. Kobiety w regionie piastują najważniejsze funkcje społeczne oraz zajmują się biznesem, handlem i prowadzeniem prywatnych działalności gospodarczych, pozostawiając mężczyznom rolnictwo i rybołówstwo. Muxe, jako "prawie kobiety", mają prawo uczestniczyć w kluczowych dla społeczności decyzjach niedostępnych dla mężczyzn oraz wykonywać zawody zarezerwowane dla kobiet.



W większej części Meksyku dominuje stawiająca na wyższej pozycji mężczyzn kultura mestizo (i powiązane z nią zjawisko machismo). Stan Oaxaca, posiadający znaczną populację Zapoteków, wyróżnia się na tym tle. W tym rejonie obserwuje się znacznie mniej agresji wobec homoseksualistów, sfeminizowanych mężczyzn czy transgenderystów niż w reszcie kraju.



Muxe dzielą się na vestidas (noszących kobiece ubrania i makijaż) oraz pintadas (noszącychmęskie ubrania i makijaż). Uważa się, że o ile podział na trzy płci trwa od czasów prekolumbijskich, o tyle zjawisko Muxe ubierających się jak kobiety jest stosunkowo nowe. Rozpoczęło się ono w latach 50. XX wieku i zyskało tak dużą popularność, że obecnie niemal całe młode pokolenie Muxe to vestidas.



Dla matek w tej okolicy "wychowanie" Muxe, głównie poprzez aplikowanie żeńskich hormonów synowi, to powód do dumy. Decyzja o wychowaniu chłopca na Muxe zapada zazwyczaj, gdy dziecko jest jeszcze niemowlęciem. Muxe są w Juchitán de Zaragoza cenieni bardziej niż żeńscy i męscy potomkowie o zgodnej z biologiczną tożsamości płciowej, gdyż w przeciwieństwie do nich przez całe życie pozostaną przy matce, zapewnią jej dożywotnią opiekę i utrzymanie oraz przejmą rodzinną działalność gospodarczą. 



Muxe cieszą się w mieście tak dużym społecznym poważaniem, że często starsi (lub nawet już dorośli) chłopcy sami decydują się na pozostanie Muxe.



W 2003 roku 25-letnia Muxe, Amaranta Gómez Regalado z Juchitan de Zaragoza wzbudziła międzynarodowe zainteresowanie jako kandydatka partii Mexico Possible w wyborach stanowych w Oaxaca. Do jej postulatów należały m.in. dekryminalizacja marihuany i aborcji.

Źródło wp.pl więcej o autorze zdjęć: www.okinreport.net

Opublikowane przez:
Alex -
Alex




Do artykułu dodano 12 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Zjawiska

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 8231
On line: 33
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
To, co u możnych tego świata nazywa się silną wolą, u osłów zwiemy uporem
Julian Tuwim

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl