close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Wtorek, 2019-10-15

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8250695, ilość odsłon: 65166311
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
2019.10.22 Katowice. Dyżur psychologa (34778)
„Casa Valentina” w Och-Teatr (5696)
2019.10.15 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (35229)
2019.10.12 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (58894)
Sobota nad morzem. (12020)
Oczami Nowicjuszki (15674)
Do trzech razy sztuka czyli ... (17188)
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2019 (29816)
Spostrzeżenia z życia transki (21809)
Trans Sylwester w Tęczówce (28354)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (713991)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (613071)
Strony prywatne (385348)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (336505)
Zakupy za granicą (302991)
Wiązanie krawata (281523)
Jaka fryzura? (245637)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (245301)
Zakupy w Polsce (236441)
Zestawienie rozmiarów obuwia (231751)
...więcej...

Powrót do: Pojęcia

Autoginefilia
Liczba wyświetleń: 22136


W skrócie:Autoginefilia to pojęcie wprowadzone w 1989 roku przez Raya Blancharda opisujące „parafilię polegającą na seksualnym podniecaniu się przez mężczyznę podczas wyobrażania siebie jako kobiety”.

Do artykułu dodano 69 komentarzy. Pokaż komentarze.
(za http://en.wikipedia.org/wiki/Autogynephilia )

Autoginefilia (z greckiego auto (ja), gyne (kobieta) and filia (miłość) – „kochać siebie jako kobietę”) to pojęcie wprowadzone w 1989 roku przez Raya Blancharda opisujące „parafilię polegającą na seksualnym podniecaniu się przez mężczyznę podczas wyobrażania siebie jako kobiety”.

W swojej pracy Blanchard teoretyzował na temat pobudek crossdressingu jako fetyszu seksualnego (fetyszyzmu transwestytycznego) u biologicznych mężczyzn oraz źródeł zaburzeń identyfikacji płciowej u heteroseksualnych biologicznych mężczyzn (innych niż transseksualiści homoseksualni, kierujący się skłonnością do własnej płci biologicznej). Autoginefilia miałaby również mieć związek z romantyczną miłością, jak też z wzorcami podniecenia seksualnego. Określenia odnoszące się do płci biologicznej osób (jak „transseksualista homoseksualny”) zostały skrytykowane przez teoretyków takich jak Harry Benjamin i Bruce Bagemihl, jako nie nawiązujące do płci odczuwanej przez daną osobę.

Pojęcie autoginefilii występuje w DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of the American Psychiatric Association, podręcznik Stowarzyszenia Psychiatrów Amerykańskich), gdzie w rozdziale o zaburzeniach identyfikacji płciowej można przeczytać „Dorośli mężczyźni seksualnie ukierunkowani na kobiety, na kobiety i mężczyzn, lub na żadną płeć w ogóle, zazwyczaj opisują występowanie podniecenia seksualnego związanego z myśleniem o sobie jako o kobiecie lub wyobrażaniem siebie samego jako kobiety (zjawisko nazywane autoginefilią)”.

Fantazje seksualne

Blanchard (2005) opublikował opisy przypadków dla zilustrowania fantazji seksualnych zebranych wśród pacjentów, które sugerują występowanie autoginefilii.

Philip był 38-letnim specjalistą, skierowanym do kliniki autora w celu zdiagnozowania. Philip zaczął masturbować się podczas okresu dojrzewania, w wieku 12 – 13 lat. Najwcześniejsza fantazja seksualna, jaką mógł sobie przypomnieć, była związana z posiadaniem kobiecego ciała. Gdy onanizował się, wyobrażał sobie, że jest nagą kobietą leżącą samotnie na swoim łóżku. W swoim wyobrażeniu koncentrował się na swoich piersiach, na pochwie, gładkości skóry, itd. – na wszystkich charakterystycznych cechach fizycznych kobiecego ciała. To wyobrażenie pozostało jego ulubioną fantazją seksualną przez całe życie.

Według Blancharda „Osoba autoginefiliczna niekoniecznie musi odczuwać podniecenie za każdym razem, gdy wyobraża sobie siebie jako kobietę, lub gdy podejmuje kobiece zachowania, analogicznie jak mężczyzna heteroseksualny nie zawsze automatycznie doznaje erekcji, gdy widzi atrakcyjną kobietę. Tak więc, koncepcja autoginefilii odnosi się raczej do potencjalnego seksualnego podniecenia”.

Blanchard sklasyfikował 4 podtypy autoginefilii, zaznaczając, że występują one zazwyczaj łącznie z innymi podtypami, a rzadziej pojedynczo:
  • Autoginefilia transwestytyczna: podniecenie występuje podczas noszenia damskich ubrań, lub fantazjowania o tym
  • Autoginefilia behawioralna: podniecenie występuje podczas wykonywania czynności uznawanych za kobiece, lub fantazjowania o tym
  • Autoginefilia fizjologiczna: podniecenie jest wywoływane fantazjami o czynnościach ciała specyficznych dla kobiet
  • Autoginefilia anatomiczna: podniecenie wywołują fantazje o posiadaniu kobiecego ciała, lub jego poszczególnych części.
Blanchard przedstawił w swojej pracy inne przykłady, w których osoby opowiadają własnymi słowami o swoich fantazjach:

„Jestem w stałym związku z partnerką starszą ode mnie o jakieś osiem lat. Regularnie uprawiamy seks i sprawia mi wielką przyjemność podniecanie jej i doprowadzanie do orgazmu. Gdy dochodzi do momentu, że mam w nią wejść, robię to, ale zazwyczaj muszę wyobrażać sobie, że jestem kobietą, by samemu móc osiągnąć orgazm. Z jakiegoś powodu ona lubi mieć złączone nogi, więc zwykle to moje nogi są rozłożone, a to potęguje moje fantazje o tym, że jestem stroną penetrowaną. Nie mówiłem jej, o czym fantazjuję podczas seksu i nie przyznałem się, że zacząłem brać hormony” (osoba nr 54)

„Dość wczesne wspomnienie, które ledwo co pamiętam, o podnieceniu się myślą o staniu się kobietą, sięga okresu gdy miałem około 9 - 10 lat. Miałem nadwagę i z powodu otyłości zaczęły mi rosnąć piersi. Gdy mydliłem się pod prysznicem, wyobrażałem sobie, że jestem prawdziwą kobietą z prawdziwym biustem, i wyjątkowo mnie to podniecało… Zanim zacząłem terapię, pokazywałem się publicznie ubrany jak kobieta. Na początku podniecało mnie, gdy ktokolwiek – sprzedawca, obcy przechodzień – zwrócił się do mnie „proszę Pani” lub zrobił mi uprzejmość w rodzaju przytrzymania dla mnie drzwi. To podniecenie prowadziło do zwiększonego strachu przed zdemaskowaniem, tj. że zdradzi mnie moja erekcja.” (osoba nr 13)

Podczas uprawiania seksu z kobietą, biologiczni mężczyźni z autoginefilią (niezależnie od tego, czy rzeczywiście planują przejść transformację, czy nie) czasem wyobrażają sobie ten akt jako seks lesbijski dwóch kobiet. Blanchard odnotowuje także, że biologiczni mężczyźni z autoginefilią mogą uprawiać seks z mężczyznami: „Efektywna erotyczna stymulacja w takich relacjach nie pochodzi jednak z męskiej fizyczności partnera, jak to jest w prawdziwej relacji homoseksualnej, ale z wyobrażenia o byciu kobietą, która jest penetrowana przez mężczyznę. Dla takich osób, męski partner seksualny służy... do wzmocnienia fantazji o byciu kobietą”. Blanchard (2005) daje następujący przykład ilustrujący taką sytuację:

„Miałem także doświadczenia seksualne z ośmioma mężczyznami... Stwierdziłem, że fizyczne aspekty takiego seksu sprawiają mi przyjemność i czułem, że potwierdzam swoją kobiecość, będąc pasywnym partnerem. Wszystkie te zdarzenia miały miejsce, gdy byłem ubrany jak kobieta, i każde z nich dotyczyło tylko jednej nocy. Nigdy nie byłem zainteresowany seksem z mężczyzną, gdy sam siebie postrzegałem jako mężczyznę” (osoba nr 54)

Istnieją także biologiczni mężczyźni, którzy opisują swoje seksualne podniecenie wywołane obrazem lub myślą o posiadaniu tylko niektórych części kobiecego ciała, np. kobiecego biustu, przy zachowaniu męskich genitaliów. Blanchard nazywa takie przypadki częściową autoginefilią.

Źródło pojęcia autoginefilii

Blanchard jest znany jako badacz, który rozpoznał zjawisko autoginefilii i wprowadził określenie je opisujące. Lecz chociaż to on zaproponował precyzyjną definicję, także wcześniejsi autorzy odnosili się do tego samego zjawiska, opisując seksualność osób transseksualnych jako fetyszyzm:
  • Fenichel (1930) obserwował u niektórych swoich pacjentów, że „Miłość do samego siebie – fantazje o tym, że męski składnik natury danej osoby może obcować ze składnikiem kobiecym (tj. z tą samą osobą) nie są niczym niebywałym.”
  • Havelock Ellis (1935) używał określeń „odwrócenie sekso-estetyczne” i „eonizm” w odniesieniu do zachowań i odczuć osób transpłciowych, pisząc, że: „Eonista ucieleśnia, w ekstremalnym stopniu, estetyczne atrybuty, naśladując i identyfikując się z podziwianym obiektem. Normalną rzeczą jest, gdy mężczyzna identyfikuje się z ukochaną kobietą, lecz u eonisty ta identyfikacja posuwa się zbyt daleko”
  • Magnus Hirschfeld (1948) używał określenia „automonoseksualiści”, zaznaczając że „Aż chciałoby się uwierzyć, że stoimy przed zjawiskiem takiego rozdzielenia osobowości, że męski składnik psychiki tych mężczyzn jest seksualnie pobudzany przez składnik kobiecy, w ten sposób, że nie pociągają ich kobiety na zewnątrz, lecz kobieta wewnątrz nich”
  • Kurt Freud (1982) wprowadził termin „fetyszyzm transpłciowy” w odniesieniu do „fantazjowania danej osoby, podczas aktywności fetyszystycznej, że ona lub on przynależy do przeciwnej płci... Fetyszem w tych przypadkach jest zawsze przedmiot charakterystyczny dla płci przeciwnej, i używany jest on dla wywołania lub spotęgowania poczucia transpłciowej przynależności”
Krytyka ze strony seksuologów

Określenia odnoszące się do płci biologicznej osób (jak „transseksualista homoseksualny”), zamiast nawiązujących do płci odczuwanej przez daną osobę, zostały skrytykowane przez osoby takie jak endokrynolog Harry Benjamin i lingwista Bruce Bagemihl. Benjamin i Bagemihl są znani ze swojego piśmiennictwa na temat seksualności, płci i transseksualizmu.

Bruce Bagemihl pisze:

„... punktem odniesienia dla „heteroseksualnej” lub „homoseksualnej” orientacji w tym nazewnictwie jest genetyczna płeć danej osoby przed transformacją. Te etykietki pomijają indywidualne poczucie płci danej osoby, które powinno mieć pierwszeństwo przed płcią biologiczną, a nie na odwrót.”

Ustosunkowując się do użycia sformułowania „homoseksualny” w odniesieniu do androfilicznych transseksualistów m/k, dr Harry Benjamin pisze: „... jest oczywiste, że na pytanie „Czy transseksualista jest homoseksualistą?” trzeba odpowiedzieć „tak” i „nie”. „Tak”, jeśli bierzemy pod wzgląd anatomię; „nie” – jeśli damy pierwszeństwo psychice. (...) Jaka byłaby sytuacja, jeśli przeprowadzono by operację korekcji płci i anatomia przypominałaby żeńską? Czy ta „nowa kobieta” nadal jest homoseksualnym mężczyzną? „Tak”, jeśli przeważy drobiazgowość i technikalia. „Nie”, jeśli użyjemy zdrowego rozsądku i potraktujemy konkretnego pacjenta indywidualnie, a nie sztampowo.”

Bagemihl zwraca także uwagę, że takie nazewnictwo łatwo może prowadzić do stwierdzenia, że transseksualiści są tak naprawdę homoseksualnymi mężczyznami szukającymi ucieczki od napiętnowania. Bagemihl i Benjamin wskazują, że używanie tego rodzaju terminologii uwypukla to, co w transseksualiście m/k pozostaje męskie, ponad to, co zawsze w nim było żeńskie. Leavitt i Berger (1990) napisali „Etykietka homoseksualnego transseksualisty jest myląca i kontrowersyjna w odniesieniu do mężczyzn pragnących sprostowania płci.” Krytycy argumentują, że określenie „transseksualista homoseksualny” jest „heteroseksistowskie”, „archaiczne” i poniżające, ponieważ szufladkuje ludzi według płci przypisanej przy urodzeniu zamiast płci odczuwanej.


Do artykułu dodano 69 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Pojęcia

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 8338
On line: 11
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
Kiedy kobieta akceptuje swój wiek, staje się pewna siebie
Elizabeth Barrett Browning

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl