close

Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie. Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji
Szczegóły polityki cookie

 Czwartek, 2019-07-18

  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku

  Ilość odwiedzin: 8166178, ilość odsłon: 64879808
Na skróty
 Familia
 Forum
 Co nowego na forum
 Blog
 Video
 Księga gości
Menu
Strona główna

Ogłoszenia

Aktualności

Nowości w portalu
Nasze projekty
Bieżące wydarzenia
Imprezy i spotkania
Kalendarz spotkań
Od redakcji
Listy do redakcji
Najpopularniejsze

Transpłciowość

Pojęcia
Identyfikacja
Terapia
Pomoc
Przeciw transfobii

Magazyn

Z kraju i ze świata
Zjawiska
Sławni transi
Na granicy płci
Miej świadomość
Prawo
Religia
Moda
Plusy / minusy
Ciekawostki
Na luzie

My i nasi bliscy

LadyLike
Żyć z „nią”
Ja i mój związek

Kultura

Prasa
Teatr
Filmy
Literatura
Grafika
Piosenki

Kawiarenka

Przemyślenia
Moja wielka przygoda
Mój pierwszy raz...
A to ja właśnie...
Transowe przygody
Moje przygody z Anną
Pamiętnik Alex
Wspomnienia Iwony
Opowiadania
Felietony w szpilkach
Biuta Bino

Transformacje

Dbamy o ciało
Makijaż - porady
Ubiór
Włosy i peruki
Dodatki
Tips & tricks
Jak oni to robią!
Makijaż – kurs
Z pomocą medycyny

Poradnik

Przewodnik
Rozmiary
Ciekawy produkt

Katalog

Nasze profile
Specjalnie dla nas
Miejsca i Kluby
Polecamy sklepy
Linki
Pliki do pobrania
Programy

Kontakt

Redakcja
Księga gości
Użytkownicy
Nasza mapa
Najnowsze artykuły
Sobota nad morzem. (418)
2019.07.23 Katowice. Wtorkowe pogaduchy przy kawie (26612)
2019.07.16 Katowice. Dyżur psychologa (26157)
Oczami Nowicjuszki (7251)
Do trzech razy sztuka czyli ... (7809)
Wiosenne Plenerowe Trans Party 2019 (21542)
Spostrzeżenia z życia transki (12317)
Trans Sylwester w Tęczówce (19073)
2018.11.24 Katowice - Trans Wieczorek w Tęczówce (22056)
2018.09.7-9 - Plenerowe Trans Party (32808)
...więcej...
Najczęściej czytane artykuły
Wymiary... idealne (700321)
Tucking&taping, czyli jak pozbyć się wypukłości w kroczu (600674)
Strony prywatne (375614)
Fryzura i makijaż, a kształt twarzy (326712)
Zakupy za granicą (292326)
Wiązanie krawata (271941)
Jaka fryzura? (235983)
Jak zrobić samemu udane zdjęcia? (234987)
Zakupy w Polsce (226052)
Zestawienie rozmiarów obuwia (222276)
...więcej...

Powrót do: Na granicy płci

Czy Ewę uczyć tak jak Adama?
Liczba wyświetleń: 5933


W skrócie:Dziewczyny i chłopcy mają takie same zdolności do uczenia się różnych przedmiotów twierdzą Janet Hyde i Marcia Linn w swoim raporcie opublikowanym na łamach tygodnika „Science”. Szkolne programy nie powinny więc inaczej traktować obu płci, bo to tylko pogłębia zgubne stereotypy.

Do artykułu dodano 12 komentarzy. Pokaż komentarze.
Czy płeć dziecka powinna decydować o tym, do jakiej szkoły je poślemy albo do nauki jakich przedmiotów bedziemy je zachęcać? – pytają zaraz na wstępie swego raportu w „Science” Janet Hyde z Uniwersytetu Wisconsin i Marcia Linn z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Berkeley. I przytaczają obiegowe sądy, że kobiece talenty nie mogą rozkwitnąć w klasach zdominowanych przez agresywniejszą i brzydszą płeć albo że dziewczynki lepiej się uczą w środowisku nastawionym na współpracę, a chłopcom bardziej sprzyja wzajemna konkurencja. Te opinie podzielają niektórzy psychologowie, głosząc np. wyższość jednopłciowych klas i szkół nad koedukacyjnymi.

One nie są gorsze niż oni

Hyde i Linn dokonały mrówczej analizy rezultatów ponad 5 tys. (!) badań, w których brało udział w sumie aż 7 mln uczniów. I nie znalazły w nich potwierdzenia różnic między płciami. Owszem, w testach niemal zawsze wykrywa się lukę między średnią z osiągnięć dziewcząt oraz chłopców. – Ale skala tego efektu jest bez znaczenia – twierdzą badaczki.

Przykładowo, w rozwiązywaniu problemów matematycznych chłopcy są przeciętnie trochę lepsi, ale różnica dotyczy ledwie 4 pkt na 300-stopniowej skali.

Podobnie jest z agresywnymi zachowaniami – przeciętnie płeć brzydka w nich góruje, i to znacznie. Ale kiedy spojrzymy nie na średnią, ale na indywidualnych uczniów, to okaże się, że w sumie aż 40 proc. dziewcząt jest agresywniejszych niż przeciętny chłopiec.

Jaka jest więc prawda? Dziewczyny są gorsze z matematyki czy lepsze? Bardziej agresywne czy spokojniejsze? – Te badania raczej wskazują na niezwykłe podobieństwa płci w szkolnych uzdolnieniach niż na różnice – piszą badaczki.

Jeśli już dzielić uczniów w klasach ze względu na poziom ich aktywności, agresji, zdolności matematycznych czy językowych, to absolutnie nie płeć powinna być kryterium.

Ale jak wyjaśnić, że kobiety rzadko robią kariery naukowe, a jeśli już dorównują mężczyznom, to tylko w niektórych dziedzinach? W USA kobiety zdobywają 46 proc. stopni doktorskich w biologii, ale już w fizyce tylko 25 proc. i 15 proc. w inżynierii.

– To zgubny skutek stereotypu – podkreślają badaczki.

Wypadam źle, bo tego się po mnie spodziewają

W poprzednim numerze „Science” kanadyjscy psychologowie z uniwersytetu Brytyjskiej Kolumbii w Vancouver opisali eksperyment, w którym przetestowali z matematyki 220 dziewcząt. Podzielili je na kilka grup. W przerwie sprawdzania zdolności matematycznych poddawano je też testowi językowemu, ale każda grupa miała do przeczytania inny esej. Jeden z nich był o tym, że kobiety są genetycznie mniej uzdolnione w matematyce. I jak się okazało – dziewczyny z tej grupy osiągnęły dwa razy gorszy wynik niż najlepsza z grup! Co więcej, częściej sie myliły dopiero po przeczytaniu tego eseju.

– Ludzie wierzą w nieubłaganą siłę genów, a w tym wypadku doprowadziło to do samospełniającej się przepowiedni – mówi dr Steven Heine, autor badania.

Najbardziej niezwykłe było to, że słabsze rezultaty osiągnęła też grupa, która czytała wydawałoby się neutralny esej o kobietach w sztuce. – Był on pomyślany tak, by przypomnieć im, że są kobietami – mówi dr Heine.

Zadziałał więc stereotyp - jestem kobietą, a więc matematyka jest nie dla mnie. Kiedy musimy się z nim świadomie zmierzyć, jesteśmy poddani dużej presji, pod którą często się załamujemy – zauważa dr Heine.

Tego typu zagrożenie jako jeden z pierwszych opisał już w latach 70. Claude Steele pracujący na Uniwersytecie Stanforda w USA. Jego eksperymenty pokazywały np. niezwykły wpływ stereotypów rasowych. Kiedy białym golfistom wpajano, iż jakość gry bardziej zależy od „naturalnej sprawności atletycznej” niż „intelektualnej strategii”, to zaczynali osiągać wyniki gorsze od czarnoskórych graczy.

Podobnie biali Amerykanie byli gorsi w testach z matematyki, kiedy tylko mówiono im, że ich koledzy o azjatyckich korzeniach radzą sobie lepiej.

Profesorowie w sidłach stereotypów

Przekonanie o różnych zdolnościach naukowych kobiet i mężczyzn jest niezwykle mocno zakorzenione w naszej kulturze, mimo że w świetle badań opisanych przez „Science” nie ma podstaw.

Ulegają mu wszyscy – wystarczy wspomnieć prof. Lawrence’a Summersa. Musiał ustąpić z funkcji prezydenta Uniwersytetu Harvarda po swej zeszłorocznej wypowiedzi, w której nawiązał do wrodzonych różnic między płciami i ich związku z karierami kobiet w nauce.

W debacie, jaka się potem wywiązała, Elizabeth Spelke, profesor psychologii na Harvardzie, opowiadała o tym, że to stereotypy, a nie geny mają większe znaczenie dla naukowych karier.

Opisywała jeden z eksperymentów, w którym gronu profesorskiemu uczelni dano do oceny aplikację na stanowisko nowego profesora asystenta. Aplikacja była ta sama, ale połowa z recenzentów dostała informację, że aplikantem jest kobieta, a druga połowa – że mężczyzna.

Mimo że oceniano te same dokumenty, decyzje były różne. Profesorowie wyżej ocenili naukową produktywność u mężczyzny (choć wykaz publikacji był ten sam!). Lepiej też wycenili mu doświadczenie w nauczaniu (choć patrzyli na tę samą listę wykładów!). W ostatnim pytaniu mieli wskazać, czy zatrudniliby tego kandydata. Mężczyzna dostał 70 proc. akceptujących głosów, kobieta – tylko 45 proc. – Gdyby decyzję podejmowano w głosowaniu, kobieta nie zostałaby zatrudniona. Mimo że przedstawili identyczne aplikacje – komentowała prof. Spelke.

Stereotypy nie tylko więc podkopują wiarę kobiet we własne zdolności, ale też często są barierą w karierze naukowej.

A wszystko zaczyna się już w piaskownicy. Pierwsza mówiąca lalka Barbie, jaka w 1989 r. pojawiła się na rynku, potrafiła wypowiedzieć ledwie kilka zdań, a wśród nich m.in.: „Lubię robić zakupy” i „Matematyka jest trudna”.

Autor: Piotr Cieśliński
Źródło: Gazeta Wyborcza


Do artykułu dodano 12 komentarzy. Pokaż komentarze.



Powrót do: Na granicy płci

Logowanie
Nick:
Hasło:

Ankieta
Czy uzyskałeś pomoc od organizacji LGBT ?
Trans-Fuzja
Tęczówka
Lambda
KPH
innej organizacji
nie otrzymałem/am pomocy
nie szukałem/am pomocy
Skomentuj

Wyniki ankiet
Użytkownicy
Zarejestrowanych: 8233
On line: 38
Zalogowani:
Wyszukiwanie
Myśl na tę chwilę
Włóczęga: człowiek, który nazwałby się turystą, gdyby miał pieniądze
Julian Tuwim

Skórka
Organizacje i grupy LGBT


sekcja dla całego środowiska Trans

całe środowisko Trans


głównie Les/Gay

Zaprzyjaźnione strony

Crossdressing ogłoszenia



Trans randki
Trans rande
Transgender dating
Copyright (c) 2004-2015 by crossdressing.pl