Informacja dotycząca plików cookies
Informujemy, że używamy informacji zapisanych na urządzeniach końcowych użytkowników przy pomocy plików cookies, w celu dostosowania naszego serwisu do indywidualnych potrzeb użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Korzystanie z naszego serwisu internetowego oznacza, że użytkownik wyraża zgodę na ich zapisywanie.
Zgadzam się, nie pokazuj więcej tej informacji Szczegóły polityki cookie
  Najstarszy w Polsce portal o crossdressingu i transpłciowości
  Istniejemy od 2004 roku
  Ilość odwiedzin: 8302635, ilość odsłon: 65344713
Stosując wykładnię Pisma Świętego – ubranie się w odzież płci przeciwnej należy do tej samej kategorii, co zjedzenie wieprzowiny czy posiadanie płaszcza bez czterech frędzli na rogach.
Nie raz pytano mnie, czy transwestytyzm jest sprzeczny z chrześcijaństwem. Nie potrafiąc dać jednoznacznej odpowiedzi, przeprowadziłam małe prywatne śledztwo, poszukując informacji u jej źródeł – w Piśmie Świętym. Pod lupę wzięłam jedno z najpopularniejszych wydań – Biblię Tysiąclecia Wydanie IV, Pismo Święte Starego i Nowego Tysiąclecia w przekładzie z języków oryginalnych (Wydawnictwo Pallottinum, ISBN 83-7014-218-4).
W Biblii znaleźć można tylko jeden wers, który mógłby nawiązywać do przywdziewania ubioru płci przeciwnej, a mianowicie wers 22:5 w Księdze Powtórzonego Prawa (Pwt 22:5), który brzmi:
Kobieta nie będzie nosiła ubioru mężczyzny ani mężczyzna ubioru kobiety; gdyż każdy, kto tak postępuje, obrzydły jest dla Pana, Boga swego.
No cóż, wers brzmi dość nieciekawie, dla ortodoksyjnych Żydów raczej jednoznacznie. Jednak – akurat do tego wersu dodano komentarz, tłumaczący oryginalne znaczenie cytowanego przepisu. W komentarzu podano, że chodzi o zmianę ubrania ze względu na kulty pogańskie lub magię. Taka wykładnia nie jest już w jakikolwiek sposób sprzeczna z crossdressingiem. W końcu nie ubieramy się w ubrania przynależne do płci przeciwnej w celu odprawienia pogańskich obrządków.
W tej samej Księdze znaleźć można inny przepis, który mógłby nawiązywać także do przypadków transseksualizmu, post-op, chodzi o Pwt (23:2):
Nikt, kto ma zgniecione jądra lub odcięty członek, nie wejdzie do zgromadzenia Pana
Jednak na uwagę zasługuje sama geneza Księgi Powtórzonego Prawa. Jest to Piąta Księga Mojżeszowa, stanowiąca jednocześnie piątą księgę Starego Testamentu i Biblii, zamykającą Torę. Nazwa księgi w języku hebrajskim to דברים, czyli „słowa”, od pierwszego wyrazu tej księgi, w grece (Septuaginta - Δευτερουόμιου) i łacinie (Wulgata - Deuteronomium) nazwę tłumaczy się jako „powtórzone prawo”.
Księga ta zawiera sporo nawiązań do poprzednich czterech ksiąg, w tym np. powtórzenie Dekalogu i innych przepisów. W księdze tej umieszczony jest również hymn Mojżesza. Autorem Księgi Powtórzonego Prawa jest wg tradycji sam Mojżesz, jednak jej język i pewne fragmenty wyrwanie z kontekstu (Pwt nie stanowi w pełni logicznego ciągu Księgi Liczb) sugerują, że ta księga powstała dużo później niż poprzednie. Księga Powtórzonego Prawa kończy się śmiercią Mojżesza i wkroczeniem Izraelitów do Ziemi Obiecanej. Dalsze wydarzenia opisuje Księga Jozuego.
Księga Powtórzonego Prawa począwszy od Rozdziału 12 zawiera tzw. Kodeks Deuteronomiczny. Kodeks ten stanowi nie tyle Boże prawdy czy wykładnię wiary chrześcijańskiej, ile wykładnię prawa żydowskiego oraz żydowskie obyczaje. Przepisy te, do dziś przestrzegane przez ortodoksyjnych Żydów, określały reguły życia w żydowskiej społeczności za czasów Mojżesza i jego przodków. W księdze tej znaleźć można wiele absurdalnych praw, takich jak np.:
Zrobisz sobie frędzle na czterech rogach płaszcza, którym się okrywasz. (Pwt 22:12),
Nie wdziejesz sukni utkanej naraz z wełny i lnu. (Pwt 22:11),
Jeśli się znajdzie człowieka śpiącego z kobietą zamężną, oboje umrą: mężczyzna śpiący z kobietą i ta kobieta. Usuniesz zło z Izraela. (Pwt 22:22),
Wieprz, który ma racicę rozdzieloną, lecz nie przeżuwa, jest nieczysty, mięsa jego jeść nie będziecie i padliny jego się nie dotkniecie. (Pwt 14:8),
Z tego, co jest w wodzie, będziecie spożywali wszystko, co ma płetwy i łuski. (Pwt 14:9),
Pod koniec trzech lat odłożysz wszystkie dziesięciny z plonu trzeciego roku i zostawisz w twych bramach (Pwt 14:28),
Dokonajcie więc obrzezania waszego serca, nie bądźcie nadal [ludem] o twardym karku (Pwt 10:16),
Złożysz ofiarę paschalną ku czci Pana, Boga swego, z owiec i cielców w miejscu, które sobie obierze Pan na mieszkanie dla imienia swego. (Pwt 16:2).
Podobny podtekst ma omawiany Pwt 22:5 – reguluje pewne zachowania, w tym akurat przypadku tępi pogańskie obrządki szamanów. Tak więc – stosując wykładnię Pisma Świętego – ubranie się w odzież płci przeciwnej należy do tej samej kategorii, co zjedzenie wieprzowiny czy posiadanie płaszcza bez czterech frędzli na rogach.